آیا آب گرداندن در دهان روزه را باطل می کند؟ |  شستن دهان روزه دار

ستاره | سرویس مذهبی - گردان و چرخاندن آب در دهان که به آن مضمضه گفته می‌شود از مستحبات وضو است و کراهت خوردن و آشامیدن در حال جنابت را نیز کاهش می دهد. اما آیا آب گرداندن در دهان روزه دار خللی در روزه اش به وجود نمی آورد؟

آب گرداندن در دهان روزه چه حکمی دارد؟

اگر آب شستشوی دهان بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اول بداند بی اختیار به حلق می رسد، روزه ‏اش باطل است.‏ اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.

بنابراین، با رعایت شرایط بالا، روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؛ ولی بهتر است سه مرتبه آب دهان خود را بیرون بریزد.


نظر آیت الله خامنه ای درباره آب گرداندن در دهان روزه

اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گرداننده و بیرون بریزد به طورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود اشكال ندارد.
بعد از مضمضه کردن (چه براى وضو و چه غیر آن) در حال روزه ماه رمضان آنچه واجب است خارج کردن آب از دهان است و اگر یقین پیدا کرده که آب خارج شده چیز دیگرى بر او واجب نیست.
اگر هنگام غرغره كردن، آب از حلق به پایین برود، روزه باطل مى‌‏شود.


آب گرداندن در دهان روزه گرداندن آب در دهان روزه

آیا می دانید مسواک زدن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟


نظر امام خمینی درباره آب گرداندن در دهان روزه

اگر روزه‌دار براى خنک شدن با مضمضه یا غیر آن آب را وارد دهان کند و بى‌اختیار داخل حلق شود‌، فقط قضای روزه آن روز واجب است و کفاره ندارد.
اگر که آب را بى‌جهت و بی هدف در دهان نماید و بى‌اختیار داخل گلو رود نیز فقط قضای روزه آن روز واجب است و کفاره ندارد.
روزه‌دار اگر آب را از روی فراموشی فرو ببرد قضای روزه بر او واجب نیست.
چنانچه براى وضوى نماز مضمضه کند و بى‌اختیار در حلق رود، قضا بر او واجب نیست و احتیاط مستحب آن است که در این صورت به موردى که وضو براى نماز واجب باشد اکتفا شود، اگر چه واجب نبودن قضا در مضمضه براى هر وضویى بلکه براى مطلق طهارت، خالى از قوت نیست.
مضمضه زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.
روزه‌داری که می‌داند به سبب گرداندن آب در دهان ناخواسته و یا از روی فراموشی آب وارد حلقش می شود نباید مضمضه کند.
اگر انسان بداند که به واسطه مضمضه بى‌اختیار یا از روى فراموشى آب وارد گلویش مى‌شود، نباید مضمضه کند.


نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره آب گرداندن در دهان روزه

شستشوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود، روزه را باطل نمی کند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اول بداند بی اختیار به حلق می رسد روزه ‏اش باطل است و قضا و کفاره دارد.
مضمضه زیاد برای روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.
اگر انسان بداند که به واسطه مضمضه بی اختیار یا از روی فراموشی آب وارد گلویش می شود، نباید مضمضه کند.
اگر غیر آب چیز دیگری را در دهان ببرد و بی اختیار فرو رود یا آب داخل بینی کند و بی اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.
در چند صورت فقط قضای روزه بر انسان واجب است و کفاره واجب نیست: آن که برای خنک شدن، یا بی جهت مضمضه کند؛ یعنی آب در دهان بگرداند و بی اختیار فرو رود، ولی اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا برای وضو مضمضه کند و بی اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.


نظر آیت الله سیستانی درباره آب گرداندن در دهان روزه

مضمضه زیاد برای روزه‏دار مكروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو ببرد، باید آبی که از بیرون دهان در هنگام مضمضه، وارد دهان شده (و آن‌قدر کم نیست که در آب دهان از بین رفته حساب شود) را بیرون بریزد و بهتر آن است كه سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد، هرچند با یک بار هم آن آب، از دهان خارج شده باشد.
اگر فرد برای رفع تشنگی و خنک شدن، آب در دهان بگرداند و در حالی که می‌داند روزه است، آب بی‌اختیار فرو رود، قضای آن روز بر او واجب می‌شود.
اگر کسی به علت تشنگی مضمضه كند، یعنی آب در دهان بگرداند و بی‌‌اختیار فرو رود؛ ولی اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، یا به جهتی غیر از تشنگی مثل مواردی كه مضمضه در آنجاها مستحب است مانند وضو، مضمضه كند و بی‌‌اختیار فرو رود، قضاء ندارد. همچنین اگر روزه‌دار غیر آب، چیز دیگری را در دهان ببرد و بی‌اختیار فرو رود، یا آب داخل بینی كند و بی‌‌اختیار فرو رود، قضاء بر او واجب نیست.
شستن دهان برای شخص روزه دار مانعی ندارد.
پایین بردن آب دهان در ماه رمضان به صورت عمدی مبطل روزه نیست.


آب گرداندن در دهان روزه چیزهایی که روزه را باطل می کند استنشاق

آیا آمپول بی حسی دندان روزه را باطل می کند؟


نظر آیت الله مكارم شیرازی درباره آب گرداندن در دهان روزه

شست و شوى دهان با آب یا دارو:

1- اگر آن را بیرون بریزد روزه صحیح است.

2- اگر از اول بداند بى اختیار فرو می رود و چنین شود روزه‏ باطل است و کفاره نیز دارد.

3- اگر برای وضو آب در دهان کند و بی اختیار فرو رود روزه اش صحیح است ولی اگر برای خنک شدن یا بدون هدف باشد روزه باطل است و فقط قضا دارد.

4- اگر فراموش کند روزه است و آب را فرو برد روزه اش باطل نیست.

مضمضه کردن زیاد براى روزه ‏دار مکروه است و بعد از مضمضه باید آب خارجى را از دهان بیرون بریزد و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیندازد و اگر بداند به واسطه مضمضه بى ‏اختیار آب وارد گلویش مى ‏شود نباید مضمضه کند.
شستن دهان با آب نمک و گلاب چنانچه مراقبت نماید که از حلق فرو نرود و تنها بوی عطر و یا تلخی نمک باقی بماند روزه صحیح است، اما اگر ذرات ریز آن در دهان باشد باید آب کشیده شود.
مضمضه کردن زیاد براى روزه دار مکروه است و بعد از مضمضه باید آب خارجى را از دهان بیرون بریزد و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیندازد و اگر بداند به واسطه مضمضه بى اختیار آب وارد گلویش مى شود نباید مضمضه کند.
فرو بردن آب دهان، هر چند به واسطه خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمى کند، و فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، اما اگر داخل فضاى دهان شود احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد.


نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره آب گرداندن در دهان روزه

اگر غیر آب چیز دیگری را در دهان ببرد و بی‎اختیار فرو رود، یا آب داخل بینی كند و بی‎اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست.
مضمضه زیاد برای روزه‎دار مكروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.
اگر انسان بداند یا ایمن نباشد كه به واسطه مضمضه بی‎اختیار یا از روی فراموشی آب وارد گلویش شود، نباید مضمضه كند.
فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطه خیال‌كردن ترشی و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمی‎كند.
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده اشكال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.

آیا روزه‌دار می‌تواند دهان خود را بشوید؟
سلامت دهان و دندان

اگر روزه دار بخواهد برای جلوگیری از بوی دهان در حال روزه، مسواک بزند، باید رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود و یا کم باشد که رطوبت خارج از دهان به آن گفته نشود، اما اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مى‏شود. (توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 892، م 1573)

 

در این مقاله احکام به دو سوال در مورد روزه و روزه داری پاسخ خواهیم گفت:

 

سوال: آیا روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؟

1. اگر بخواهد برای جلوگیری از بوی دهان در حال روزه، مسواک بزند، باید رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود و یا کم باشد که رطوبت خارج از دهان به آن گفته نشود، اما اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مى‏شود. (توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 892، م 1573)

2. اما اگر براى خنک شدن، یا بى‏جهت مضمضه کند؛ (آب در دهان بگرداند) و بى‏اختیار فرو رود، قضای روزه بر او واجب است، ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بى‏اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست‏. (توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 939،م 1688)

برخی از فقها می گویند: اگر آب شستشوی دهان بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بى‏اختیار به حلق مى‏رسد، روزه‏اش باطل است. (توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 895، ذیل م 1582) ‏ و مضمضه زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد. (توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 942، م 1690)

(آیة الله مکارم شیرازی دام ظله: شستشوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود، روزه را باطل نمى‏کند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بى‏اختیار به حلق مى‏رسد روزه‏اش باطل است و قضا و کفّاره دارد.)

بنابراین، با رعایت شرایط بالا، روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؛ ولی بهتر است سه مرتبه آب دهان خود را بیرون بریزد.

سوال: اگر بعد از غسل متوجه شویم که روی یک انگشت لاک باقی مانده است روزه آن روز درست است؟

اکثر مراجع عظام تقلید می گویند: چنین شخصی غسلش باطل است[1] و اگر نماز واجب خوانده، باید قضا نماید، اما روزه‌ی او صحیح است.[2] با این حال بعضی از فقها، به علت حجم بسیار کم مانع[3] یا به این علت که این مانع در قسمت بلندی ناخن قرار داشته است،[4] غسل و روزه و نماز چنین شخصی را صحیح می دانند.

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است: [5]
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در فرض سۆال روزه ها صحیح است ولی باید قضای نمازها را بجا آورید.
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر بعد از غسل بفهمد مقداری از بدن را نشسته، چنانچه از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافی است، و اگر از طرف راست باشد باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید، و اگر از سر و گردن باشد باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشوید و نمازها و روزه ها باید قضا شوند.
لاک ناخن

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر احتمال می دهید که این لاک بعد از غسل گذاشته شده غسل و اعمال صحیح است ولی اگر مطمئن بودید که قبل از غسل بوده و مانع از رسیدن آب به ناخن شده باید آن را پاک کنید و آن جا را به نیت تمام کردن غسل بشویید و نمازها را قضا کنید.
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

اگر مانع بسیار کوچک باشد وضو و غسل صحیح است.
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

روزه هایتان صحیح است ولی باید نمازها را قضا کنید.
حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

اگر در قسمت بالاتر از انگشت در ناخن مانعی از رسیدن آب، مانند لاک، باشد، مانع صحت غسل نیست؛ ولی اگر این مانع در قسمت پایین، یعنی روی ناخن در قسمت انگشت، باشد، مانع از صحت است و باید غسل اعاده شود.

 

پی نوشتها:

[1]. جهت انجام غسل مجدد، اگر مانع، در نیمه راست بدن بود، پس از بر طرف کردن آن، ابتدا همان قسمت را شسته سپس تمام نیمه چپ بدن را می شوید و اگر مانع در نیمه چپ بدن باشد، پس از بر طرف کردن آن، همینکه آن قسمت شسته شود کافیست.

[2]. تبریزى، جواد، استفتاءات جدید ج‌1، ص 143، س 682؛ بهجت، محمد تقى ، استفتائات، ج‌1، ص 206، س 719

[3]. آیة الله مکارم شیرازی دام ظله

[4]. آیة الله هادوی تهرانی دام ظله

[5]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


آیا روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؟
پرسش
آیا روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؟
پاسخ اجمالی

1. اگر بخواهد برای جلوگیری از بوی دهان در حال روزه، مسواک بزند، باید رطوبت مسواک در آب دهان به طورى از بین برود و یا کم باشد که رطوبت خارج از دهان به آن گفته نشود، اما اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل مى‏شود.[1]

 

2. اما اگر براى خنک شدن، یا بى‏جهت مضمضه کند؛ (آب در دهان بگرداند) و بى‏اختیار فرو رود، قضای روزه بر او واجب است، ولى اگر فراموش کند که روزه است و آب را فرو دهد، یا براى وضو مضمضه کند و بى‏اختیار فرو رود، قضا بر او واجب نیست‏.[2]

 

برخی از فقها می گویند: اگر آب شستشوی دهان بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بى‏اختیار به حلق مى‏رسد، روزه‏اش باطل است.[3]‏ و مضمضه زیاد براى روزه دار مکروه است و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، بهتر است سه مرتبه آب دهان را بیرون بریزد.[4]

 

بنابراین، با رعایت شرایط بالا، روزه دار می تواند دهان خود را جهت جلوگیری از بوی دهان بشوید؛ ولی بهتر است سه مرتبه آب دهان خود را بیرون بریزد.

 

[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 892، م 1573.

[2] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 939،م 1688.

[3] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 895، ذیل م 1582.

مکارم: شستشوى دهان با آب یا داروها اگر چیزى از آن فرو نرود، روزه را باطل نمى‏کند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالى ندارد، ولى اگر از اوّل بداند بى‏اختیار به حلق مى‏رسد روزه‏اش باطل است و قضا و کفّاره دارد.

[4] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج1، ص 942، م 1690.


منبع ستاره ، تبیان و اسلام کویست

تگ ها:
telegram netshahr
مطالب مرتبط
اهمیت تامین آب بدن در وعده سحری
اهمیت تامین آب بدن در وعده سحری
متن کامل دعای روز اول ماه رمضان با حروف درشت | متن دعای روز اول رمضان با ترجمه
متن کامل دعای روز اول ماه رمضان با حروف درشت | متن دعای روز اول رمضان با ترجمه
اعمال شب اول ماه رمضان | واجبات شب اول ماه رمضان | شب اول ماه رمضان چه کنیم؟
اعمال شب اول ماه رمضان | واجبات شب اول ماه رمضان | شب اول ماه رمضان چه کنیم؟
تبلیغات
loading...
نظرات

برای کامنت گذاری، فرم زیر را پر کنید یا ثبت نام کنید ( جهت ورود به سیستم می توانید از استفاده کنید )